Målsætning for Basecamp.
Vores målsætning er med afsæt i kommunes børn og unge politik, værdigrundlag, herunder menneskesyn, dannelse og lærings begreb.
Individet i fællesskabet.
Fremme den unges selvværd, identitet, læring og udvikling, socialt, fagligt og personligt. Hjælpe den unge med at finde ud af ”hvor hører jeg til”?
Mangfoldighed.
Fremme at børn og unge oplever, at forskellighed er en styrke.
Sikre at børn og unge lærer, om og har demokrati og medbestemmelse i dagligdagen. Sikre at integration og kulturmødet finder sted i klubben.
Kompetencer.
Fremme alle børn og unges lyst og glæde ved at lære. Fremme at læringen og den sociale udvikling gensidigt støtter hinanden, ved at læringsmiljøet er befordrende for læringen.
Sundhed.
Sikre at børn og unges hverdag i klubben indeholder fysisk aktivitet, bevægelse og sund kost.
Formålet med klubben er, at lave en god aktivitet der udfordrer, og udvider de unges grænser for, hvad de troede de kunne, og turde.
Vi vil kendes på, at i vores klub er der gang i den, og vi er med på den værste. Vi vil skabe et sjovt, udviklende og lærende motorsportsmiljø hvor medlemmerne trives. Her er medlemmerne sammen med deres venner/kammerater, og de har mulighed for at knytte nye venskaber og deltage i fællesskaber. De får udviklet deres sociale kompetencer, og lærer nye ting, som kan give dem nye og andre færdigheder.
Vores aktivitet er ikke kun et mål i sig selv, men et middel til at opnå nogle bestemte pædagogiske mål, ”det fælles tredje”
Vi er en personale gruppe med meget forskellige kvalifikationer og kompetencer. Vores forskellighed er også vores styrke, men det skal bruges rigtigt.
Selvværd og identitet.
Personalet i klubben arbejder med at hjælpe den unge til at finde svar på spørgsmålet: ”hvem er jeg?” Det vil sige, hjælper den unge med at tro på og have tillid til sig selv. De unge som kommer hos os, skal ses og høres, og de skal vide og stole på, at det vi siger, er hvad vi gør.
I klubben arbejder vi med forskellige metoder og værktøjer, ud fra den pædagogiske holdning vi har. Det er en fælles forpligtelse, at der arbejdes pædagogisk gennem dialog og anerkendelse samt gensidig respekt til barnet og den unge.
Vi skal give positiv voksenkontakt og respektere medlemmernes forskellighed.
Etik og moral.
Personalet i klubben arbejder med at hjælpe de unge med at finde et ståsted i og en mening med tilværelsen.
At den unge altid bliver taget alvorligt.
At vi tør debattere alle emmer.
At vi respekterer den unges egne grænser
At vi tør melde vores holdninger og værdier klart ud til den unge
At vi først og fremmest søger efter at forstå det, den unge forstår (anerkendelse)
Mange klubber oplever, at flere og flere børn har vanskeligt ved at opføre på en måde, der sikrer dem respekt og anerkendelse fra omgivelserne. Som personale har vi ansvar for at skabe rum for, at alle børn og unge kan komme i vores klubber uden at blive moppet, udsat for trusler eller chikaneret på den ene eller anden måde.
På Basecamp arbejder vi ud fra følgende værdier:
Opføre sig respektfuldt.
Være nærværende
Arbejde anerkendende
Være professionel
Være en god rollemodel, både i kommunikation, sprog og adfærd.
Vores hoved aktiviteter er bevægelse.
På Basecamp giver vi børn og unge muligheden for at stifte bekendtskab med motocross.
Vi giver børn og unge et indblik i, hvad det vil sige at køre Motocross.
Hos os skal det være sjovt, spændende og interessant at køre motorsport og vi vægter fællesskabet meget højt.
Målet med aktiviteten er at styrke medlemmernes psykiske og fysiske udvikling.
Motocross er en meget hård fysisk aktivitet, og ved at dyrke motorsport får man en god kropsbevidsthed.
Motocross tiltaler ofte unge som har lidt krudt i numsen, eller som ikke gider spille fodbold eller håndbold eller andre populære sportsgrene. I motorsport kan man få gang i adrenalinen og få udskilt endorfiner. Dette gør, at vores unge, når de har været ude at køre, ofte er i rigtig godt humør og senere godt trætte.
Vores medlemmer skal lære noget om sportskonkurrencer og sportsånd.
Der er vindere og tabere i sportensverden, og alle kan ikke vinde. Det kan man lære noget af og bruge videre i livet. Vi lærer dem at tage del i hinandens succeser og nederlag, så de bliver gode sportsmænd og afhængige af hinanden.
For selvom motocross er en individuel sport, så er man afhængig af hinanden.
Vi lærer vores medlemmer at køre stærkt under ordnede forhold og få respekt for fart.
På Basecamp har vi også børn med en diagnose. De skal også lære om regler og rammer, samt konsekvensen ved det valg de selv tager. Det gør ofte, at børn/unge med en diagnose eller vilde børn ofte har det lettere hos os, da vores regler og rammer er tydelige, og der er en klar og tydelig konsekvens i motorsport, hvis man ikke hører, efter eller gør sit arbejde godt nok.
Ansvar.
Vi giver vores medlemmer et stort ansvar ved at låne dem en dyr maskine.
Den skal de behandle dem, som var det deres egen, og de skal aflevere den i samme stand, som de fik den i.
Vi lærer medlemmerne at bruge værktøj. Medarbejderen har interessen og den tekniske kunnen. Det giver muligheden for en god relation til medlemmet, da maskinen er det fælles tredje. Medarbejderen har det pædagogiske ansvar for at skabe relationen til barnet/unge. Det kræver en ordentlig måde, at snakke på, samt at kunne lære fra sig og have masser af tålmodighed og tro på at barnet kan lære noget om mekanik. Det kræver, at man kan skabe tillid til barnet, da vi har en fælles opgave at løse, få maskinen til at køre og godt og at sikkerheden er i orden.
Vedligeholdelse af maskinen er et krav, og skal ske løbende hele året rundt efter behov og kørsel.
Motorlære handler meget om konsekvens. Hvis man ikke passer sin maskine ordentlig, sjusker med vedligeholdelsen, eller kører på den før den er blevet godkendt af en medarbejder, så kan der være en voldsom konsekvens, hvis man styrter, fordi man ikke har skruet ordentlig på sin maskine.
Man skal have respekt for en hurtig maskine.
Motorlære.
Motorlære er et frivilligt tilbud i vinterhalvåret. Vi tilbyder motorlære en gang om ugen i vinterhalvåret. Det vil være en blanding af teori og praktisk. Teori før praktisk læring. Det er frivilligt, da det ikke nytter noget at gøre det obligatorisk, da man ikke kan tvinge nogen i deres fritid, til noget de ikke gider.
Hvad lærer de om motorens funktion, samt hvad hedder de forskellige dele?
Krav til hvad medlemmerne skal lære.
Det kræver et stort ansvar at køre løb for medlemmerne. De skal være motiveret til at køre løb, og være motiveret til at kunne selv. Mellemmerne skal stille og roligt lære mere og mere om maskinen. De skal have et indblik i, hvordan en motor fungerer. Via mange gentagelser skal det sætte sig til læring, så de selv kan skrue på deres maskine. Det kræver tid og tålmodighed fra den voksnes side, før det sætter sig som en færdighed. Det børnene/de unge har lært, og kan, skal de fremover gøre selv. Vi skal kræve af dem, at de er interesseret i at lære, og vi skal ikke gøre ting for dem, de selv kan, så gør vi børnene/unge en bjørnetjeneste. Det giver børn/unge selvtillid at kunne selv.
Det er vigtigt, at kunne se meningen i at kunne selv. I starten vil man kunne få den hjælp man behøver, med de resurser vi har. Det er en fordel hurtigt at lære de mest simple ting selv. Man skal lære at hente en voksen, eller bede om hjælp fra et medlem som kan mere end en selv. Det kræver meget tålmodighed i starten, til man selv har lært de tekniske færdigheder. Når man lærer nye ting, og bliver bedre og bedre med værktøj, så udvikles ens selvtillid. Målet er, at medlemmet selv skal tage ansvar for egen læring, og få den tekniske indsigt det kræver. Man skal lære at klargøre, vedligeholde samt kunne udføre små reparationer på maskinen.
Medlemmet skal lære, at kunne samarbejde og tage del i fællesskabet. De skal lære at pakke bilen, når vi skal ud af huset. Pakke egne ting som hjelm, licens, køredragt, mad, vand samt hjælpe til med fælles grej.
Det kræver et godt fællesskab, og et godt kammeratskab når vi skal pakke samt deltage i løb, så samarbejder man bedre.
En eller to gange om året skal der være en mulighed for, at køre på andre og større baner end vores egne. Det er måde sjovt og spændende, at køre på andre og større baner og det kan give ny selvtillid og selvværd, når man kommer tilbage til vores egen bane. Man lærer af, at køre, men for dem som ikke i starten, kan lide at køre med eller mod andre, laver vi ca. en gang om ugen træning med køre teknik.
Det er vigtigt at ændre vores egen bane en gang i mellem, eksempelvis en anden retning. Dette er sjovt for medlemmerne, og øger deres kreativitet.
Det kan somme tider være en udfordring at få medlemmerne til at køre løb.
Vi skal derfor støtte og motivere de unge til at køre og deltage i løb.
Det er sværest at få de 10-12 til at køre, det kan fx skyldes utryghed. Med de lidt større børn er det nemmere, da de ofte er mere klar til konkurrencen og det vilde løb.
Vi skal tilbyde løb til de mindre, som er usikker eller ikke rigtigt tør når de mere erfarne kørere er med.
Alle medlemmer skal lære at have respekt for fart og hinanden. De skal lære om tillid, sportsånd, samt overholde fælles spilleregler. De skal lære at hjælpe til og at lære fra sig. Være gode rollemodeller overfor de mindre og hjælpe de mindre.
Andre aktiviteter på Basecamp.
Køkkenet.
I perioder kan der være en ung i køkkenet sammen med Ramazan. Den unge er i køkkenet for at få et indblik i, hvordan man laver mad, og hvordan et køkken fungerer.
Køkkenet er et godt sted at inkludere børn/unge, der kan barnet/unge få nogle gode snakke med en voksen. Den voksne kan lytte og give barnet/ung omsorg samt anerkendelse for det barnet laver i køkkenet.
At have fællesspisninger i klubben er godt for fællesskabet. Vi spiser sammen 3 gange om ugen. Børnene/unge bliver i klubben og spiser, og er dermed længere tid i klubben.
Maden er god, sund og varieret. Maden er billig, da vi ikke skal tjene på maden, og alle skal have muligheden for at kunne spise med.
Når man dyrker sport, er det vigtigt at spise sundt, derfor serverer vi sund og nærende mad. I vores køkken lærer børn/unge at smage mad med forskellige nuancer og smagsoplevelser. Medlemmerne har muligheden for at være med i køkkenet, ligesom de er velkommen til at komme med input til retter og madlavningen.
Spise regler.
Når vi spiser skal der være ro, vi slukker for tv og computere. Vi sidder ned og spiser, og snakker sammen. Man behøver ikke spise med, det er op til en selv. Men man skal ikke larme, mens andre spiser. Ved at sidde ned og nyde maden, viser vi respekt, for dem der har lavet maden, og det er sundt at spise stille og roligt. Fællesspisning skaber ro, tryghed og hygge, samt overblik over medlemmerne. Under måltidet er der tid og plads til gode pædagogiske snakke med medlemmerne, og der er god mulighed for dannelse og sociale læring.
Ofte bliver der bagt boller eller franskbrød samt serveret varm kakao. Til jul æbleskiver.