Billeder på hjemmesiden

Herunder kan du se hvilke retningslinjer der gælder for offentlig fremvisning af billeder af børn på hjemmesiden mv.

Alle billeder der ligger på vores hjemmeside er lagt op med specifikt skriftligt samtykke fra forældrene. Det er derfor ikke tilladt at bruge billeder fra dette site i andre sammenhænge.

Retningslinjer for offentliggørelse af billeder på kommunale hjemmesider

Der findes en række regler for offentliggørelse af billeder af både børn og ansatte på hjemmesider - dem kan du læse på Datatilsynets hjemmeside

Der findes en række regler for offentliggørelse af billeder af både børn og ansatte på hjemmesider - dem kan du downloade/hente og læse herunder

Etiske regler
Institutionen har ud over ovenstående retningslinier indført et sæt etiske regler vedr. brug af billeder på institutionens hjemmeside samt i virksomhedsplan og nyhedsbrevet.

Ved valg af foto skal personalet vurdere billedet ud fra følgende regler:

1. Fotoet skal vise noget om klubben eller den pædagogiske aktivitet.
  2. Fotoet må ikke vurderes som ydmygende eller krænkende på medlemmet eller pårørende.
  3. Fotoet må ikke kunne skade medlemmet nu eller på længere sigt.
  4. Der skal tages hensyn til familiens religion og kultur.
  5. Der skal stå på hjemmesiden at billederne ikke må bruges i andre sammenhænge.
  6. Indehaver af forældremyndighed skal give skriftligt samtykke vedr. afbildning af barnet.
  7. Der må aldrig anvendes fotos hvor man kan se barnets kønsdele.
  8. Hvis medlemmet eller den pårørende ønsker det (mundtligt) , skal fotoet fjernes hurtigst muligt.
  9. Leder eller souschef skal give tilladelse til alle billeder der anvendes.
  10. Alle skriftlige tilladelser kan til enhver tid skriftligt trækkes tilbage.

Hvis du har spørgsmål, forslag eller kommentarer er du meget velkommen til at kontakte institutionens ledelse.